Type a keyword and hit enter to start searching. Press Esc to cancel.
Fotograaf met liefde voor het observeren van mensen in hun omgeving

The Idler’s Playground van Cosima von Bonin aan het Weena

The Idler’s Playground van Cosima von Bonin aan het Weena

De internationaal vermaarde kunstenares Cosima von Bonin (Kenia, 1962) is Duits. Ze deed onder andere mee aan de Documenta in Kassel en in 2010 toonde Kunsthaus Bregenz een overzichtstentoonstelling van haar werk. Hierna was dit werk te zien in Witte de With, centrum voor hedendaagse kunst in Rotterdam. Von Bonin werkt vooral conceptueel, zoals ook The Idler’s Playground is te typeren. Von Bonin staat bekend om haar figuren, dieren en knuffelbeesten die in kleurrijke en imaginaire taferelen liggen uit te rusten of lui zijn en zo een voorbeeld vormen van sloth. Zoals een andere Pinocchio met een enorme spin, bungelend aan zijn neus. Sloth is een van de zeven hoofdzonden, en betekent ‘traagheid’, wat je in die context het best kunt vertalen naar luiheid. “Ik wil niemand uitsluiten”, zegt zij zelf. Iedereen moet haar werk leuk kunnen vinden. Dat blijkt dan ook uit de vele tentoonstellingen waarbij museumzalen lijken te zijn omgetoverd tot enorme kinderkamers. Het is toegankelijk, vrolijk en vaak bevreemdend. Net als onze eigen Pinocchio, die sinds oktober 2010 in Rotterdam staat. The Idler’s Playground stond eerst voor het Hilton, aan de kant van het Hofplein. Het beeld verbond daar twee perkjes met elkaar. Pinocchio op zijn hoge stoel stond op het ene stuk gras en zijn neus helde over naar de paddenstoel op het andere stuk gras. Voorbijgangers liepen hierdoor onder de neus door als ze het voetpad volgden. Het beeld stond temidden van bomen en gras waardoor het met zijn groene kleur enigszins wegviel. Vervolgens werd het verplaatst, naar een compleet andere plek: tussen de hoogbouw van het Weena. Lees verder op Vers Beton